Suomen kaikkiaan 40 maantielauttapaikan lauttaliikennehankinnoista, lauttaväylistä ja rantarakenteista vastaa Varsinais-Suomen ELY-keskus. Kesän 2020 aikana peruskorjattiin sekä Arvinsalmen lauttapaikka välillä Liperi-Rääkkylä että Hanhivirran lauttapaikka välillä Savonlinna-Heinävesi. Molemmissa toimi urakoitsijana Savon Kuljetus, jolla on riittävästi kokemusta ja näyttöä muun muassa taitorakenteiden tekemisestä.
-Molemmat kilpailutettiin yhtenä urakkana. Tarjoajalta vaadittiin urakkaan soveltuvat RALA-toimialapätevyydet sekä yritystasoinen tähän urakkaan soveltuva RALA-sertifikaatti. Pätevyysvaatimusten lisäksi edullisin hinta vaikutti valintaan ja Savon Kuljetuksen osalta nuo kaikki täyttyivät, taustoittaa tieinsinööri Tapani Jaakkola Varsinais-Suomen ely-keskukselta.
Työt aloitettiin keväällä Arvinsalmesta ja marraskuussa saatiin Hanhivirran lauttaranta valmiiksi. Urakoiden aikana oli taattava liikenteen sujuminen, joka sekin vaatii osaltaan hyvää etukäteissuunnittelua ja väliaikaisratkaisuja. Urakat koostuivat rantarakenteiden peruskorjauksista, aallonmurtajien uusimisesta ja pengertöistä. Oman haasteensa toi myös toimintaympäristö.
-Vesistörakentamisessa on aina omat haasteensa: Miten hoituu vedenalaiset valut ja rakenteen tekeminen vesirajaan. Vesi elementtinä asettaa oman haasteet rakentamiselle, se on ihan oma lajinsa.
Maantielautat väylineen ovat osa maantiestöä ja yhteyksien on sujuttava jatkossakin. Kun vanhaa lähdetään korjaamaan, se on erilaista kuin uuden tekeminen. Savon Kuljetus onnistui molemmissa projekteissa täyttämään tilaajan vaatimukset.
-Olen tilaajana tyytyväinen. Näillä peruskorjauksilla turvataan liikenteen jatkuminen seuraavat 50 vuotta. Urakoitsijan kanssa oli helppo toimia, yhteistyö oli ”luonnikast”, kuten meillä päin sanotaan. Haasteet ratkaistiin yhdessä, se vaati molemminpuolista joustavuutta, mutta oli mukava tehdä yhteistyötä Savon Kuljetuksen kanssa.
Tapani Jaakkola, tieinsinööri, Varsinais-Suomen ELY-keskus